- BMW toont op de CES in Las Vegas de BMW iX Flow, een SUV met een nieuwe lak waarmee hij met de druk op een knop van kleur kan veranderen.
- De Duitse autofabrikant gebruikt een volledig elektrische BMW iX die is omwikkeld met de speciale e-paper wrap om het concept te laten zien.
- De technologie werkt op basis van E-inkt, dit wordt ook gebruikt in e-readers.
- Lees ook: Mercedes werpt een blik op de toekomst met de Vision EQXX: een gestroomlijnde elektrische auto met 1.000 km actieradius, zonnepanelen en een 47,5-inch scherm.
Een kleur kiezen voordat je een auto koopt? Als het aan BMW ligt, dan hoeft dat binnenkort niet meer. Als het aan de Duitse autobouwer ligt zou je de kleur met de druk op een knop moeten kunnen aanpassen.
Dat concept wordt nu werkelijkheid met de lak die het op de BMW iX Flow toont, een op E-inkt gebaseerde lak die het op de CES in Las Vegas voor het eerst toonde. Het bestaat uit miljoenen microcapsules ter grootte van de dikte van een menselijke haar.
Al die capsules bevatten negatief geladen witte pigmenten en positief geladen zwarte pigmenten. Deze vertonen zich, afhankelijk van de stroom die er doorheen gestuurd wordt, in wisselende hoeveelheden aan het oppervlak van de lak. Daarmee kan de kleur wisselen tussen wit, grijstinten en zwart.
De autofabrikant wrapte voor de gelegenheid een BMW iX in een laag van de nieuwe van kleur wisselende lak. Omdat de wrap uit verschillende delen bestaat, is het in dit geval ook mogelijk om bijvoorbeeld ‘racing stripes’ op de auto te laten verschijnen.
Het gaat natuurlijk om een concept en je zult deze technologie dan waarschijnlijk voorlopig ook nog niet bij de BMW-dealer aantreffen. Maar dat wil niet zeggen dat BMW het gewoon voor de lol ontwikkelde.
Volgens het bedrijf heeft de kleur van een auto impact op de efficiëntie. Een witte auto weerkaatst bijvoorbeeld veel meer zonnestralen dan een zwarte dat doet. Dat betekent dat het interieur minder snel opwarmt en er dus bijvoorbeeld minder airco nodig is om het koel te houden.
Aan de andere kant kan er bij koude temperaturen gekozen worden voor een zwart exterieur waardoor het interieur makkelijker opwarmt met de kracht van de zon.
En als je dan denkt dat de nieuwe lak zelf dan alsnog veel energie verbruikt, dan heb je het helemaal mis. Volgens BMW wordt er alleen een heel klein beetje stroom verbruikt bij de kleurwisseling. Als die gedaan is, houden de capsules met pigment zich in dezelfde staat tot er weer een andere verandering plaatsvindt.